MISFOLDING PROTEICO E AMILOIDOSI XII

• Dipartimento di Fisica
  • Workshop

Dettagli

9:00 - 9:20 Stefano Ricagno (Dipartimento di Bioscienze, Università degli Studi di Milano) Concurrent structural and biophysical traits link with immunoglobulin light chains amyloid propensity.

9:20 - 9:40 Ciro Cecconi (Dipartimento di Fisica, Informatica e Matematica, Università di Modena e Reggio Emilia) Direct observation of calcium-dependent misfolding in single neuronal calcium sensor-1 molecules.

9:40 - 10:00 Carlo Camilloni (Department of Chemistry and Institute for Advanced Study, Technical University of Munich, e Dipartimento di Bioscienze, Università degli Studi di Milano) Protein dynamics and aggregation.

10:00 - 10:20 Gianvito Grasso (IDSIA, Dalle Molle Institute for Artificial Intelligence, Manno, Switzerland) A maltose terminated dendrimer to prevent amyloid fibril formation induced by Copper ion: a computational study.

10:20 - 10:40 Riccardo Cristofani (Dipartimento di Scienze Farmacologiche e Biomolecolari, Università degli Studi di Milano) Autophagic removal of aggregating dipeptides produced in C9ORF72 related neurodegenerative diseases.

10:40 - 11:00 Stefano Thellung (Dipartimento di Medicina Interna, Sezione di Farmacologia, Università di Genova) Control of microglial activation and autophagic response as possible strategy to counteract the neurotoxicity induced by amyloidogenic prion protein fragment PrP90-231.

11:20 - 11:40 Chiara Castellani (Dipartimento di Scienze Cardiologiche, Toraciche e Vascolari, Università di Padova) Application of a new method of amyloid fibrils extraction and SDSPAGE/Western Blot proteomic analysis for the diagnosis of cardiac amyloidosis.

11:40 - 12:00 Margherita Romeo (Dipartimento di Biochimica Molecolare e Farmacologia, IRCCS- Istituto di Ricerche Farmacologiche Mario Negri, Milano) Metal ions drive oxidative stress and mitochondrial damage in cardiac light chain amyloidosis.

12:00 - 12:20 Rodolfo Berni (Dipartimento di Scienze Chimiche, della Vita e della Sostenibilità Ambientale, Università di Parma) Drug repositioning for the therapy of transthyretin amyloidoses: anti-amylodogenic potential of CSP-1103.

12:20 - 12:30 Loredana Amigoni (Dipartimento di Biotecnologie e Bioscienze, Università di Milano-Bicocca) Methacycline displays a strong efficacy in reducing in vitro ataxin-3 aggregation and toxicity in a SCA3 Caenorhabditis elegans model.

12:30 - 12:40 Filippo Tramontana (Dipartimento di Fisica, Università di Genova) Characterization of amyloid aggregate surface charge by zeta potential measurements.

12:40 Discussione finale e conclusioni