Quantum simulation with ultracold atoms

• Dipartimento di Fisica - Aula Magna
  • Seminario

Prof. Massimo Inguscio
Università di Firenze - European Laboratory for Nonlinear Spectroscopy - Istituto Nazionale di Ricerca Metrologica

Dettagli

Quantum gases of neutral atoms cooled down to the nanokelvin scale provide a powerful technological platform to manage quantum information and build quantum simulators of ideal condensed-matter models for studies of fundamental physics. A primary tool for this possibility is represented by optical lattices, i.e. perfectly ordered "crystals of light" generated by laser standing waves, which allow the possibility of accurately tuning the effects of interactions between the particles, the amount of disorder and the system dimensionality.
Some of the latest developments in this field obtained in recent experiments at LENS with ultra-cold multi-component fermionic gases will also be presented.

Il Prof. Massimo Inguscio, Ordinario di Fisica della Materia dal 1986 (Napoli, Firenze) e' Direttore del Dipartimento Scienze Fisiche e Tecnologie della Materia del CNR. E' stato presidente del Panel PE2 dell' ERC (dal 2006 al 2010). E' socio dell'Accademia Nazionale dei Lincei, dell'Istituto Lombardo di Milano, dell' Accademia Pontaniana di Napoli, dell' Academia Europaea. E' fellow di: OSA, APS, EOS. Ha ricevuto i premi: Enrico Fermi della SIF (2004), "Felice Pietro Chisesi and Caterina Tomassoni" (Università La Sapienza, Roma, 2010); ERC Advanced Grant (2009); Grand Prix Scientifique de l'Academie des Sciences de l'Institut de France (2005); Humboldt Research Award (2004); “Laser Optronics” (1995).
Si occupa di sviluppo di nuove tecniche di spettroscopia ad alta precisione e sensibilia', raffreddamento laser e manipolazione di gas quantistici degeneri bosonici e fermionici a temperature prossime allo zero assoluto,e di sviluppo di simulatori quantistici. Vanta piu' di 270 pubblicazioni su riviste di grande impatto (Science, Nature, Nature Physics, Nature Photonics, Nature Communications, Physical Review Letters, Review of Modern Physics), e' autore di diversi libri tra cui "Atomic Physics: precise measurements and ultracold matter" (Oxford University Press 2013).